خوردن روغن دنبه کیلویی توسط عشایر موجب مرگ دام ها شد

همانطور که بسیاری از شما می دانید، اسیدهای چرب اشباع شده حدود 60 تا 65 درصد چربی روغن دنبه کیلویی را تشکیل می دهند. اینها بر افزایش کلسترول تام و کلسترول LDL (“کلسترول بد”) تأثیر می گذارد.

علاوه بر این، اسیدهای چرب اشباع ممکن است اندکی افزایش پیدا کنند یا تأثیری بر کلسترول HDL (“کلسترول خوب”) نداشته باشند.

این اثرات بر روی لیپیدهای خون بسته به نوع اسیدهای چرب اشباع (زنجیره کوتاه، متوسط ​​یا بلند) متفاوت خواهد بود.

اسیدهای پالمتیک، میریستیک و لوریک، سه اسید چرب با زنجیره متوسط، تأثیر بیشتری بر سطح کلسترول LDL دارند. اینها حدود دو سوم مقدار اسیدهای چرب اشباع شده در روغن دنبه کیلویی را تشکیل می دهند.

مطالعات نشان داده است که مصرف روغن دنبه کیلویی برای سلامت قلب و عروق مفیدتر از مصرف مارگارین هیدروژنه است.

علاوه بر این، در حالی که به نظر می رسد جایگزینی روغن دنبه کیلویی با مارگارین غیرهیدروژنه از برخی جهات مفید باشد، محققان می گویند جایگزینی آن با مارگارین هیدروژنه هیچ فایده ای ندارد.

در نهایت، محققان مشاهده کرده اند که روغن دنبه کیلویی حتی می تواند به افزایش کلسترول HDL (“کلسترول خوب”) کمک کند.

 

نتایج مطالعه بسته به منابع اسیدهای چرب که با آن مقایسه می شود (روغن ها، مارگارین نرم، مارگارین هیدروژنه و غیره) و افراد مورد مطالعه (افراد با سطح چربی طبیعی خون در مقابل سایر افراد مبتلا به هیپرکلسترولمی) متفاوت است.

با سبزیجات خوب: برای 50 گرم روغن دنبه کیلویی، 1 قاشق غذاخوری مخلوط جعفری، ترخون، ترخون و پیازچه خرد شده، کمی جوز هندی، نمک و فلفل. شوید، ریحان، شاهی، سیر غده ای نیز تغییرات بسیار خوبی دارند.

با ترب کوهی، خمیر زیتون، سس کچاپ، سس چیلی یا چاتنی؛

با فلفل قرمز: فلفل قرمز را پوست بگیرید و گوشت را در مخلوط کن بریزید. از طریق یک پارچه فشار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. با روغن دنبه کیلویی، کمی پاپریکا، نمک و فلفل مخلوط کنید.